Všetky témy

Juraj Rafael Donner a jeho okruh na Slovensku

Kostka Juraj a kol.Tvar, Bratislava (1954)
Umenie > Výtvarné umenie svetové
kód produktu: 146047
vydanie:1..
edícia:Knižnica výtvarného umenia 17.zv.
poèet strán:131
ilustrácie:èiernobiela a farebná fotografia
jazyk:slovenský
väzba:tvrdá bez obálky
formát:170x225
stav knihy: dobrý, peèiatka knižnice
Na konci tridsiatych rokov osemnásteho storoèia pôsobili v Bratislave umelci zvuèných mien, ktorí vytvárali z tohto mesta stredisko umeleckého ruchu Uhorska. K najvýznaènejším z nich patril Juraj Rafael Donner, ktorý, i keï bol najvýznamnejším sochárom rakúskym, vytvoril svoje vrcholné diela v Bratislave. Pôsobil tu približne jedenás rokov, a diela, ktoré vytvoril v tomto období, patria nielen medzi najlepšie práce jeho tvorby, ale aj medzi diela, ktoré majú po stránke umeleckej európsku úroveò. Aj susedná Viedeò bola jeho tvorbou ovplyvnená, a to jednak prostredníctvom diel, ktoré pre òu v Bratislave zhotovoval, jednak tým, že Bratislava bola strediskom, odkia¾ Donnerovi žiaci — èerpajúc z jeho umenia — prenášali do Viedne nové umelecké poznatky, ktoré sa tak ve¾mi odlišovali od tvorby súèasných barokových majstrov, väèšinou Talianov. Bratislava sa tak i popri centrálnom význame Viedne stala v štyridsiatych rokoch osemnásteho storoèia mestom, do ktorého prichádzali z Viedne a z Rakúska objednávky, splòované a rozosielané z Donnerovej dielne. Je to nieèo ojedinelého v tejto dobe a opakovalo sa to iba na konci osemnásteho storoèia, keï ve¾ký rakúsky majster F. X. Messerschmidt vytváral svoje najlepšie diela tiež v Bratislave.

Bude úlohou tejto práce zhodnoti, na akom umeleckom stanovisku Donner stál a èo jeho tvorba znamenala pre Bratislavu a západné Slovensko. Budeme sa tiež zaobera osobnosou J. R. Donnera a jeho tvorbou, pokúsime sa ukáza, ako sa jeho dielo svojím umeleckým výrazom odlišuje od celej súèasnej umeleckej tvorby a ako Donnerov umelecký postoj a svetonázor sa prejavil svojimi pokrokovými prvkami aj v tých dielach, ktoré mali slúži cirkevnej propagácii.

Písal kolektív poslucháèov Katedry dejín umenia Slovenskej univerzity v Bratislave: D. Chudomelková, A. Jursa, K. Kahoun, E. Križanová, N. Táborová, S. Vámošiová pod vedením dr. Juraja Kostku.

 
   Admin kit