Všetky témy

Príroda vášho detstva. Flóra a fauna v ilustráciách Jindøicha Krejèu

Maurery Miroslava, Buran DušanSNG, Bratislava (2022)
Umenie > Výtvarné umenie slovenské
kód produktu: 149939
poèet strán:56
jazyk:slovenský
väzba:brožovaná
formát:190x270
katalóg k výstave Schaubmarov mlyn 2022
stav knihy: dobrý
Jindøich Krejèa patrí medzi ikony vedeckej ilustrácie a jeho rozsiahla tvorba rezonuje v povedomí na Slovensku aj v zahranièí. Autorove ma¾by fauny a flóry poznáme z ilustrovaných encyklopédií a atlasov, ktoré vychádzali najmä v 60. až 80. rokoch, no dodnes vyvolávajú túžbu spoznáva rozmanitos a krásu prírody okolo nás. Krejèa najèastejšie pracoval technikou akvarelu, kresbou ceruzou a tušom a dbal na autentickú farebnos a precízne vykreslenie všetkých detailov. O prírodovednej ilustrácii môžeme poveda, že je to umenie v službách vedy.
Jindøich Krejèa (1920 – 1991) už ako chlapec prispieval „drobnými kresbami“ do periodika Malý ètenáø. Zá¾uba v kreslení ho priviedla k štúdiu na Štátnej grafickej škole v Prahe. Po druhej svetovej vojne pôsobil ako grafik na vo¾nej nohe, pripravoval propagaèné materiály pre Èeskoslovenskú sociálnodemokratickú stranu a tiež založil a viedol školu reklamnej grafiky, ktorú prevádzkoval vo svojom byte. V roku 1948 odišiel z politiky a napokon aj z Prahy. Uplatnenie našiel v Bratislave - ilustroval beletriu, vytváral knižné obálky, plagáty èi reklamnú grafiku.
V druhej polovici 50. rokov dostal Krejèa ponuku ilustrova Atlas lieèivých rastlín Jána Mackù, ktorý napokon vyšiel až v roku 1964. Po tejto úspešnej spolupráci nasledovali desiatky populárno-náuèných kníh s tisíckami akvarelov rastlín a zvierat. Pri tvorbe vedeckých ilustrácií spolupracoval s odborníkmi z Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave. Kreslil pod¾a živej predlohy a tiež pod¾a uèebníc a exponátov z prírodopisného múzea. Postupne si vytvoril vzorkovník tisícov druhov rastlín a živoèíchov a z toho následne dlhé roky èerpal inšpirácie.

Vedecká ilustrácia kladie dôraz na realistické znázornenie organizmov a preto zvyèajne neponúka priestor pre autorskú štylizáciu. Výsledkom však nebýva portrét konkrétnej rastliny alebo zvieraa, ale obraz ideálneho zástupcu svojho druhu so všetkými charakteristickými znakmi a vlastnosami, ktoré si máme všimnú. Èasto na jednom obraze vidíme zároveò plod aj rastlinu v kvete, alebo sledujeme všetky vývojové štádiá konkrétneho živoèícha. Na rozdiel od fotografie sa ilustrátor sústreïuje na presnos štruktúr, farebných nuáns a životných cyklov. Aj preto môže ilustrácia stále konkurova fotografii v zobrazovaní fauny a flóry v literatúre.

 
   Admin kit